Tahukah anda 3 Pantang Larang ini?? 1. Jangan ASSUME . sebab assumption adalah musuh dalam komunikasi. Sebagai seorang leader, jangan sesekali assume "takan itu pun tak tahu". Ataupun "takan itu pun tak tahu buat". Sebab manusia ini minda atau kefahaman kita tidak sama. Jadi anda perlu jelaskan terlebih dahulu kepada mereka apa yang anda mahu mereka lakukan InsyaaAllah anda akan dapat result yang sama seperti apa yang anda mahukan. 2. Jangan cepat memberi arahan sebelum membina Rapport terlebih dahulu. Jadi sebagai seorang leader wajib membina Rapport terlebih dahulu supaya orang dibawah kita berasa senang dengan kita dan akhirnya InsyaaAllah setiap arahan kita mudah didengari oleh mereka. Bukan bodek tau! Puji ke arah kebaikan. hehe 3. Jangan Bercakap atau berkomunikasi ketika mood dan emosi sedang dilanda badai. hehe! Jika anda meneruskan juga untuk menyampaikan sesuatu dalam keadaan mood anda kurang baik itu, anda akan ada kecenderungan untuk mengeluarkan kata-kata yang tidak baik dan akhirnya mungkin akan menyebabkan team atau staff anda terguris hati. So sad! Semoga Bermanfaat!
top of page

PORTAL MYKM
bottom of page
Boleh tambah lagi. Sebagai ketua tak semua juga dia tahu. Kalau ada yang dia tak tahu boleh minta orang yang lebih tahu untuk terangkan supaya kefahaman semua sama.